Klachtenregeling
Snel naar:
Contact:
Boerhaavelaan 59
7555 BB te Hengelo
T 088-5374500
E

Laboratorium Pathologie Oost Nederland vindt de kwaliteit van haar dienstverlening erg belangrijk. Bent u desondanks niet tevreden over onze dienstverlening, aarzel dan niet om uw onvrede te uiten.
Niet tevreden? Bij wie kunt u dan met uw klacht terecht?
Het is aan te raden uw ongenoegen eerst te bespreken uw behandelend arts. Deze kan wellicht direct onrust wegnemen of toelichting geven.
Wilt of kunt u niet in gesprek met uw behandelend arts of is uw klacht niet naar tevredenheid behandeld? Dan kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris van LabPON.
Klachtenfunctionaris
De klachtenfunctionaris is bij LabPON in dienst, maar heeft wel een onpartijdige rol en heeft geheimhoudingsplicht. Hij luistert naar uw verhaal, probeert te bemiddelen en u te helpen, maar doet geen uitspraak over uw klacht. Ook kan hij u helpen met praktische tips. Bijvoorbeeld als u uw klacht op papier wilt zetten.
De hulp van een klachtenfunctionaris is gratis.
Een (formele) klacht indienen
Wanneer u een klacht indient bij LabPON, zal na overleg door de klachtenfunctionaris van LabPON met de klachtenfunctionaris van het betreffende ziekenhuis de klacht ofwel worden doorgeschoven en in behandeling genomen door de klachtenfunctionaris van het ziekenhuis ofwel gezamenlijk in behandeling genomen.
Bij eerstelijns patiënten wordt door de klachtenfunctionaris van LabPON contact
opgenomen met de betreffende huisarts.
Indien nog aanvullende informatie nodig is, zal de klachtenfunctionaris u verzoeken deze binnen een redelijke termijn toe te zenden.
In eerste instantie zal via bemiddeling getracht worden de klacht naar tevredenheid af te handelen.
Wanneer dat niet lukt kan de klachtenfunctionaris desgewenst u ondersteunen bij de formele opstelling van de klacht. Uw klacht zal binnen zes weken na ontvangst worden behandeld. U ontvangt van ons een reactie.
Wanneer de behandeling van de klacht meer tijd vergt, zal de klachtenfunctionaris u hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte stellen. De afhandeling van de klacht zal dan met ten hoogste vier weken worden verlengd, of langer wanneer alle partijen het hierover eens zijn.
Niet in behandeling nemen, intrekking en stopzetting behandeling
- Indien een klacht door het verstrijken van een bepaalde tijd of door andere omstandigheden in alle redelijkheid niet (goed) verkend kan worden en in ieder geval na het verstrijken van vijf jaar na de dag waarop de laatste inhoudelijke wijziging van het verslag pathologisch onderzoek heeft plaatsgevonden, kan de klachtenfunctionaris besluiten de klacht niet in behandeling te nemen.
- Een klacht wordt niet verder behandeld, indien de klager de klacht intrekt. De klager kan de klacht intrekken door schriftelijk/elektronisch te kennen te geven dat hij geen verdere behandeling van de klacht door de zorgaanbieder wenst.
- In geval van een dringende reden kan LabPON besluiten de klachtafhandeling stop te zetten. Van een dringende reden is bijvoorbeeld sprake indien klager zich agressief naar medewerkers uit of anderszins ernstig misdraagt waardoor voortzetting van de klachtafhandeling in alle redelijkheid niet meer van LabPON kan worden verlangd.
- Anonieme klachten worden niet in behandeling genomen doch enkel geregistreerd.
Geschillencommissie
Het kan zijn dat u ondanks de hulp van de klachtenfunctionaris niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht. U kunt dan de klacht voorleggen aan de geschillencommissie van ofwel LabPON ofwel het ziekenhuis. Dit is een externe, onafhankelijke commissie die klachten behandelt die een consument met een zorginstelling heeft. LabPON is aangesloten bij de Geschillencommissie Zorg. De klachtenfunctionaris van LabPON of van het ziekenhuis kan de klager hierbij ondersteunen.
Aan de behandeling van de klacht via de geschillencommissie kunnen kosten voor u zijn verbonden. De klachtenfunctionaris kan u van informatie voorzien wanneer u een beroep wilt doen op deze commissie.
De geschillencommissie neemt uw klacht pas dan in behandeling als u eerst een klacht heeft ingediend bij LabPON en deze niet naar tevredenheid is afgehandeld.
Contact
Ga hier naar het meldingsformulier voor het melden van een klacht.